Înmatriculările de maşini noi au atins luna trecută cel mai accelerat ritm de creştere din ultimii trei ani, de aproape 40%, faţă de perioada similară a anului trecut, iar în primul trimestru înmatriculările au urcat cu 20%, la 13.345 de unităţi, potrivit datelor Direcţiei Permise de Con­ducere şi Înmatriculare a Vehicu­lelor (DRPCIV). Înmatriculările aproximea­ză de obicei destul de bine evoluţia vân­zărilor de automobile.

Anterior, cea mai mare creştere din T1 a fost înregistrată în 2012, când a fost atins un ritm de creştere de 44%, la aproape 14.000 de unităţi.

„Creşterea este interesantă ca procente, dar palidă când ne uităm la volumele de acum comparativ cu cele din 2007 sau 2008. Creşterea este în continuare susţinută de achiziţiile realizate de firme, iar odată cu demararea programu­lui de casare, vom vedea şi volume mai mari“, a spus Constantin Stroe, vicepre­şe­dintele Automobile Dacia şi preşe­din­­te al Asociaţiei Constructorilor de Au­tomo­bile din România (ACAROM).

Revenirea puternică a pieţei auto din T1 urmează unei creşteri economice de 3,5% realizată în 2013. În februarie, cifra de afaceri în comerţul cu amă­nun­tul a înregistrat o creştere de aproa­pe 9% faţă de perioada similară a anului tre­cut, cel mai puternic avans din ultimele 14 luni, iar de 6 luni consecutive comerţul creşte.

„Am văzut în ultimele luni câteva semnale economice pozitive precum creşterea consumului, creşterea comenzilor şi a producţiei industriale. Faptul că au crescut şi vânzările de maşini noi denotă o revenire uşoară a încrederii consumatorilor, ţinând cont că acestea sunt bunuri de folosinţă îndelungată ce presupun o cheltuială substanţială şi pe care consumatorii o amână în momente de incertitudine economică“, a spus Ionuţ Simion, partener, consultanţă fiscală în cadrul PwC România.

La fel ca în 2012, piaţa din T1 a fost susţinută aproape integral de achiziţiile realizate de companii. Potrivit lui Ştefan Simion, directorul general al dealerului Ford BDT, în primele trei luni doar trei persoane fizice din câteva sute de clienţi au achizi­ţio­nat o maşină, cei mai mulţi clienţi privaţi aşteptând programul Ra­bla, lansat săp­tă­mâna aceas­ta. La nivelul primelor două luni, persoanele juridice au reprezentat 86% din piaţa auto, potrivit datelor Asociaţiei Pro­ducătorilor şi Im­por­tatorilor de Automobile (APIA).

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.04.2014