Exporturile, considerate drept unul dintre motoarele de creştere a economiei româneşti, s-au majorat cu circa 8%, în euro, în luna mai a acestui an faţă de perioada similară din 2013, pe fondul cererii crescute de produse în statele membre ale Uniunii Europene, însă deficitul balanţei comerciale s-a adâncit până la 534 de milioane de euro (un plus de 8% faţă de luna mai a anului anterior), arată datele Institutului Naţional de Statistică.

Exporturile şi-au reluat ritmul accelerat de creştere în mai după ce, în aprilie, avansul a fost de doar 2%. „Problema principală a exporturilor româneşti este aceea că, spre deosebire de Polonia sau Ungaria, unde balanţa comercială este pozitivă, la noi s-a întâmplat doar de vreo două ori în ultimii ani ca acest indicator să fie pozitiv, adică exporturile să fie mai mari decât importurile. De aceea, avem o structură deficitară a exporturilor, pentru că valoarea adăugată în economie este destul de mică“, a explicat Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).

Astfel, chiar dacă în luna mai a acestui an exporturile României au fost de circa 4,3 mld. euro (+7,9% faţă de mai 2013), acestea nu au putut fi acoperite prin importuri, care au crescut cu 8,1% în mai (până la 4,87 mld. euro), ceea ce înseamnă că numai în a cincea lună din an deficitul comercial a fost de – 534 de milioane de euro.

Automobile Dacia a fost cel mai mare exportator din economie anul trecut, compania devenind şi cea mai mare companie după cifra de afaceri din România (de 4,16 mld. euro). O analiză a ZF arată că cele mai mari 100 de companii exportatoare din economie generează peste jumătate din totalul exporturilor, iar o treime dintre acestea activează în domeniul componentelor auto, unde marii jucători sunt investitorii germani.

Pe de altă parte, atât exporturile, cât şi importurile Germaniei, cea mai mare economie europeană şi principalul partener comercial al României, au scăzut în luna mai, iar situaţia poate fi un semnal de alarmă pentru economiile din Europa Centrală şi de Est, care sunt dependente de comenzile germane. Cristian Pârvan de la AOAR spune însă că acesta este un semnal de luat în considerare, pentru că este important, dar care deocamdată nu trebuie să ne îngrijoreze.

„O mare parte dintre exporturile României către Germania sunt reprezentate de către Dacia şi componente auto, iar piaţa auto deocamdată merge bine. Totuşi, este greu să te aştepţi ca economia Germaniei să crească foarte mult câtă vreme creşterea economică a ţării depinde de pieţele din jur, care trebuie să aibă capacitatea să cumpere un volum atât de mare de bunuri şi servicii care să conducă la o creştere semnificativă a comenzilor Germaniei“, a spus Radu Merica, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germane. În total, în perioada ianuarie-mai 2014 exporturile au depăşit valoarea de 22 de miliarde de euro, în creştere cu 8% faţă de perioada similară din 2013, în timp ce importurile au ajuns la o valoare de 23,5 mld. euro (în creştere cu 7,8% faţă de situaţia din ianuarie- mai 2013).

„România este captiva exporturilor în Uniunea Europeană, unde marja de profit este scăzută, de aceea trebuie încurajată diversificarea la export, pentru zonele care aduc valoare adăugată mare. Degeaba cresc exporturile, dacă şi deficitul creşte, pentru că întreţinem o flacără pe ideea că poate, cândva, va fi mai bine“, a spus Ionel Blănculescu, preşedintele companiei Consultanţă şi Investigaţii Financiare, care este şi consilier onorific al premierului Victor Ponta. El a mai spus că, în cadrul Coaliţiei pentru Dezvoltarea României (o structură de reprezentare a companiilor şi băncilor româneşti şi cu capital străin care lucrează cu Guvernul) se va crea un grup de lucru format din 10 – 15 experţi care să ajute Guvernul să găsească pârghiile pentru dezvoltarea exporturilor.

În primele cinci luni ale acestui an, exporturile în cadrul statelor membre ale UE au fost de 15,1 miliarde de euro, în timp ce în statele extra-comunitare acestea au fost de doar 6,12 mld. euro, însă există specialişti care spun că există state în Europa unde mai există loc de creştere pentru exporturi de produse şi servicii româneşti.

„Este bine că exporturile cresc, dar nu trebuie apreciat acest aspect în exces, pentru că nu depinde de România dacă acest indicator se îmbunătăţeşte. Noi ar trebui să rezolvăm ce vrem să facem în ţara asta, trebuie susţinute cercetarea şi inovarea, nu neapărat prin export, trebuie gândit un altfel de concept. Omul de afaceri Valer Blidar (proprietarul Astra Vagoane- n.red.) exportă de ani buni vagoane în străinătate, dar nu poate să le vândă în România, ceea ce nu se justifică“ a mai spus Cristian Pârvan de la AOAR.

În 2013, România a avut exporturi record de 49,6 mld. euro (+10% faţă de 2012) şi importuri de 55,2 miliarde de euro (+6% faţă de 2012).

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.07.2014