Zilele acestea suntem cu toții asaltați cu violență de reclame publicitare, pe toate canalele media, rețele de socializare sau prin afișaj stradal pentru ca toți românii să ne facem cumpărăturile vineri, 20 noiembrie, de Black Friday. A devenit de câțiva ani „vinerea neagră” o obsesie națională virală a consumerismului capitalist şi „sărbătoare nebună” a cumpărăturilor. Numeroși români cad în capcana reclamelor publicitare, de a cumpăra lucruri casnice sau electronice, și nu numai, de Black Friday. Chiar și site-uri serioase de știri creștine fac publicitate la această zi neagră a cumpărăturilor, în care dorința de consumism a omului devine un „zeu al marketului”, un fel de închinare la vițelul de aur. De ce neagră? Sincer, eu nu o să fac nicio cumpărătură de Black Friday, în afară de cele existențiale legate de coșul zilnic de la magazinul alimentar. Nu mă voi închina vineri la zeul consumismului „Black Friday” din două motive serioase: unul, că acum vreo trei ani am dorit să-mi schimb televizorul vechi, ”pătrat”, ca o moștenire comunistă, cu un LCD. Am mers ”înnebunit” de reclamele pentru Black Friday la un magazin de electronice din Polus Center. Am pus ochii pe o plasmă frumoasă, dar la un preț destul de piperat, deși era Black Friday. Nu îmi venea să dau destui de mulți bani cât cerea vânzătorul. Preţul nu era negociabil, așa că nu mi-am mai cumpărat televizorul în ”vinerea neagră”. Am mai stat acasă circa trei săptămâni și m-am întors la același magazin. Am avut surpriza ca același televizor din aceeși gamă și marcă să aibă un preț mai mic decât în ziua de Black Friday. Am cumpărat imediat plasma TV, care e funcțională și astăzi în sufragerie. Atunci mi-am dat seama că Black Friday e doar o ecuație comercială legată de marketing, nu de prețul real al produsului. Și în alte zile, de Black Friday, am făcut această verificare și am observant că produse casncie sau electronice din magazinele clujene erau mai ieftine după trei săptămâni de la promoția dedicată vinerei negre. E de fapt o mare păcăleală a consumatorului și clienților. Se ridică prețul înainte de Black Friday, ca apoi să se scadă în ”vinerea neagră”. Apoi, după câteva săptămâni, același produs e mai ieftin decât de Black Friday. Ceea ce mi s-a întâmplat mie de Black Frday a fost o experiență și a altor prieteni sau cunoscuți.

black-friday-start

Al doilea motiv, pentru care nu cumpăr de Black Friday, e unul religios și metafizic. Nu-mi place să cumpăr în ”vinerea neagră”, promovată ca un cult al consumerismului, în ciuda și contra zilei de vineri, care pentru românii ortodocși şi greco-catolici e zi de post, rugăciune și plângere a crucificării lui Hristos. Nu agreez nici faptul că mai toate reclamele legate de Black Friday sunt cu o pisică neagră, care în tradiția populară e un semn rău, ca și în literatura cultă și aici mă refer la nuvelele lui ETA Hoffman sau romanele lui Mihail Bulgakov. Black Friday, din punct de vedere religios, parcă e o zi dedicată unor forțe legate de întuneric sau de spirite malefice. Oarecum seamănă cu Halloween, când părinții își îmbracă copiii în draci, vrăjitoare sau vampiri și se miră apoi că ei devin violenți și neascultători, cum reflectă studiile sociologice. Prea multe nenorociri cumplite s-au întâmplat în ultima vreme în vinerea neagră! E ca în viață: faci bine primești bine, faci rău primești rău. Cred că e de bine ca vinerea să faci lucruri bune, în memoria suferinţelor Domnului. Cred că din punct de vedere metafizic nu ai noroc la cumpărături, la un calculator, microunde sau un televizor de Black Friday. Poate se strică mai repede, un fel de jertfă celor întunecate. E ciudat de ce nu pun comercianţii ziua de cumpărături masive lunea sau joia? De ce neapărat să fie „vinerea neagră” şi nu „joia albă”? De ce e o zi de vineri şi de ce e neagră? De ce negru şi nu alb, de ce întuneric şi nu Lumină? Nu toate „sărbătorile” importate de peste Ocean sunt pe sufletul şi spiritul sau spre folosul românilor. Românii ar fi mai frumos să meargă vinerea seara la vecernie sau sfântul maslu la Biserică, apoi să stea acasă împreună cu cei dragi, să citească o carte sau să vizioneze un film bun. Și luni, du-te române și cumpără aparatul casnic sau electronic necesar. Crede-mă va fi mai ieftin și poate mai funcțional, decât de Black Friday. De „vinerea neagră” mai am un sfat pentru români: nu vă lăsaţi duşi de val şi păziţi-vă portofelul.

Ionuț Țene

black-friday-emag-2013-wallpaper-shopaholickitty-700x437