La prima vedere marketing inseamna vanzare. Aceasta nu este numai parerea consumatorilor, dar, din pacate, si a unei parti importante dintre antreprenori. In sens mai larg, marketingul este un termen general care include pozitia unei companii printre concurentii de pe piata, avantajul sau competitiv, selectarea unor segmente de piata viabile pe care se va concentra si comunicarea cu clientii de pe pietele selectate.

Prin urmare, marketingul este un mod de a analiza intreaga activitate in raport cu pietele, inclusiv promovare si vanzare. Pentru a avea succes, o afacere trebuie sa vizeze toate aspectele marketingului: marketing strategic, analiza concurentilor, pozitionarea pe piata, cercetarea de piata si transmiterea mesajelor de marketing.

O campanie corecta de marketing strategic trebuie sa aiba in vedere mai multe aspecte legate de compania pentru care se organizeaza, tinta, competitori, colaboratori si climatul politic si legislativ. Analiza legata de companie se refera la obiecivele curente, tehnologia detinuta, structura portofoliului,costuri, performanta, cota de piata,capabilitate tehnologica si organizationala, portofoliu de produse si servicii, plusuri fata de competitori.

In ceea ce priveste consumatorii se urmareste stabilirea unor segmente demografice tinta, se analizeaza motivatiile si nevoile acestora, trenduri, stiluri de viata, perceptia, atasamentul si satisfactia acestora pentru anumite branduri. Pentru o campanie eficienta se identifica competitorii existenti si potentiali, pozitia acestora in piata, portofoliul de produse si servicii, cotele de piata in volum si valoare, mod de operare. Un plus pentru orice afacere il reprezinta colaboratorii, fie ei distribuitori, furnizori sau alti parteneri. Analiza climatului politic si legislativ, a celui economic (mediul de afaceri, inflatie, rata dobanzii, TVA, ) a celui social- cultural si impactul acestora asupra companiei sunt aspecte importante in construirea unei campanii de marketing eficiente.

Intr-un studiu al factorilor cu impact asupra strategiei de marketing pe termen lunga, 35 % dintre brand marketeri au declarat ca se concentreaza pe experienta traita de consumator, 27 % pe aplicarea ideilor pe suporturi media inovatoare, 27% privesc brandul dintr-o perspectiva holistica, iar 24 % se concentreaza pe masurarea eficientei strategice.

Evolutia marketingului trebuie sa tina seama de faptul ca din ce in ce mai multi consumatori au idee despre marketing si ca mediul social este in continua miscare, de dezvoltarea tehnologiei informatiei si de schimbarea celor ce folosesc tehnologia.

Social media si in special Facebook vor fi in continuare un vector important in evolutia sectorului. Cu aproape 2 miliarde de utilizatori, Facebook este un mediu care va necesita cheltuieli din ce in ce mai mari pentru a avea un randament pozitiv al investitiei. Pentru a valorifica la maxim potentialul platformei, strategia trebuie sa se indrepte spre un segment selectat, gen forumuri, grupuri de discutie. Fie ca vorbim de targetarea audientei, de folosirea unor noi medii de afisare a reclamelor sau de tehnologii noi, cum ar fi bots, promovarea trebuie gandita in termeni mai specifici.

Video marketingul isi va pastra trendul ascendent si in urmatorii ani. Pentru branding si engagement aceasta metoda s-a dovedit una dintre cele mai eficiente strategii de marketing, bazandu-se pe cresterea consumului de continut video, indeosebi pe dispozitivele mobile. Companii precum Amazon sau Coca Cola au profitat din plin de aceasta crestere.

Marketingul de continut ramane una dintre principale modalitati de a promova produse in piata. Prin crearea de continut cu referinte la produsul sau serviciile tale, de obicei pe alt website decat al tau, consumatorii ajung la acestea fara ca macar sa realizeze. In timp, cand vor avea nevoie de acel produs sau serviciu, vor sti unde sa-l gaseasca. Asocierea cu branduri sau persoane care au castigat deja increderea si atentia clientilor este o metoda des folosita spre exemplu de operatorii de pariuri sportive, cum ar fi brandul de jocuri online 888, care si prin asocierea cu forumuri ale pariorilor a reusit sa castige o cota importanta din piata acestei industrii in Romania. Indiferent cat este de mare compania, aceasta metoda da rezultate daca alegi influencerii potriviti.

Fara o expunere in mediul online, oricat de puternica ar fi o companie, este greu sa reziste. Posibilitatile sunt inca foarte diverse, iar dezvoltarea tehnologica va aduce noi resurse care vor putea fi exploatate de companii, prin expertii in domeniu.

NapocaNews