În timp ce reporterii şi editorii cad adesea victimele concedierilor atât în presa tradiţională, cât şi în cea digitală, din cauza concurenţei acerbe de pe piaţa media şi a necesităţii de a reduce costurile, jurnalismul generat de roboţi este în plină ascensiune.

Circa o treime din conţinutul Bloomberg News este produs prin sistemul automatizat Cyborg care generează mii de articole cu privire la rezultatele economice ale companiilor. Sistemul respectiv poate citi comunicatele companiilor imediat ce acestea au fost publicate şi poate redacta imediat un text care să conţină cele mai importante date şi cifre.

La Associated Press jurnaliştii roboţi produc, în afara de ştirile din domeniul afacerilor, şi articole despre campionatele de baseball.

Washington Post foloseşte sistemul de roboţi Heliograf care şi-a dovedit utilitatea în timpul Jocurilor Olimpice din 2016, dar şi în timpul alegerilor din SUA. Los Angeles Times foloseşte un sistem robotic care scrie despre cutremure, iar săptămâna trecută ediţia australiană a The Guardian a publicat primul său articol scris exclusiv de un sistem automatizat, prezentând donaţiile anuale pentru partidele politice din ţară.

Managerii de pe piaţa media susţin însă că inteligenţa artificială nu reprezintă o ameninţare pentru jurnaliştii în carne şi oase, pe care, dimpotrivă îi ajută să scape de munca de rutină şi să se concentreze pe lucruri mai de substanţă pentru a deveni mai creativi. Astfel, graţie inteligenţei artificiale, jurnaliştii pot descoperi mai repede unele date ieşite din comun (de exemplu recorduri sportive) pe baza cărora vor putea scrie un text mai analitic şi mai amplu. Unele publicaţii experimentează inteligenţa artificială pentru a-i ajuta pe redactori să îndeplinească mai repede unele sarcini, de exemplu transcrierea unui interviu, sau să detecteze la timp ştirile false.

Chiar dacă la orizont nu se întrevede înlocuirea jurnaliştilor oameni cu roboţi, pe viitor oamenii vor fi nevoiţi să colaboreze tot mai strâns cu maşinile „inteligente”.

Sursa: RADOR