Distribuie articolul

Spun din capul locului că sunt un mare suporter al construcției metroului din Cluj Napoca, dar nu neapărat pentru că este soluția descongestionării traficului din oraș, care este un coșmar de gălăgie, poluare și nervozitate. Cred în metrou pentru că este o megastructura, ori orice megastructura, așa cum ne învață și National Geographic, este un triumf al imaginației, aspirațiilor, cutezanței și puterii oamenilor și tehnologiei.

Orice construcție de infrastructură civilă de transport, rutieră, aeriană, maritimă, feroviară sau subterană, este o victorie asupra construcției de blocuri de locuințe, clădiri de birouri și malluri care vând importuri, maximum ce au știut oamenii să construiască în România în ultimii 35 de ani.

Oamenii de afaceri români nu au investit în autostrăzi, aeroporturi, porturi, căi ferate sau metrouri, au investit doar în blocuri de locuințe, clădiri de birouri și malluri care vând importuri.

Oamenii de afaceri români nu au investit în situri de fabricație de microprocesoare, de biotehnologie sau de componente pentru energie regenerabilă, au investit doar în hale de depozitare pentru importul celor mai banale produse.

”Cârtițele” metroului din Cluj Napoca, celebrele Tunnel Boring Machines TBM sunt fabricate în China – o țară despre care ni se spune, nu-i așa, că este nedemocratică, neprietenoasă, nefrecventabilă – de către o companie care se numește China Railway Construction Heavy Industry, CRCHI, listată la bursa de la Shanghai, cu o cifra de afaceri de circa 160 miliarde de dolari (ați citit bine, jumătate din PIB-ul României). Compania este specializată în proiectarea, dezvoltarea, producția și distribuția de utilaje de foraj, material rulant și alte tipuri de echipamente speciale.

O altă companie cu obiect similar de activitate este sora mai mare, China Railway Engineering Group CREG, cu o cifră de afaceri de 176 miliarde de dolari, aflata în proprietatea statului chinez.

CREG este celebră pentru că a construit TBM-urile care au forat Eurotunnel-ul, iar CRCHI este celebră pentru că a produs cel mai mare TBM construit vreodată, care cântărește 10 mii de tone (ați citit bine și aici – echivalentul a 30 de avioane Boeing 747).

Acum CRCHI va fi celebră și pentru că a construit ”cârtițele” care vor săpa la metroul din Cluj-Napoca.

CREG și CRCHI sunt echivalentul CUG-urilor, a fostelor CUG-uri mai bine spus, Combinatele de Utilaj Greu din România, care fabricau absolut toate echipamentele necesare, oricât de grele și sofisticate, pentru piața interna și export.

CUG-urile din România au fost puse la pământ, în locul lor sunt sau vor fi, desigur, blocuri de locuințe, clădiri de birouri și malluri care vând importuri. Astfel încât echipamentele trebuincioase, oricât de banale, trebuie să fie aduse de la CREG și CRCHI, sau din alte țări, iar deficitul de balanță comercială, despre care se vorbește acum și la grădinița, creste până la cer.

Ironic, gândiți-vă un pic. Metroul din București a fost proiectat și construit cu ingineri, muncitori, tehnologie și echipamente românești, iar în el circula trenuri românești. Metroul din Cluj-Napoca a fost proiectat și va fi construit cu ingineri, muncitori, tehnologie și echipamente importate, iar în el vor circula vagoane importate.

Ce s-a întâmplat în acești circa 50 de ani, de la începerea construcției metroului din București și până la începerea construcției metroului din Cluj-Napoca?

Se cheamă dezindustrializare.

Poate ca după alegeri Președintele României va căpăta curaj și se va duce în China, la CREG și CRCHI, pentru a-i ruga să învestească într-o fabrica de TBM-uri în România, poate chiar în Cluj-Napoca. Dacă nu se duce Președintele României se va duce Cancelarul Germaniei, Președintele Franței, Premierul Marii Britanii și, desigur, Primul Ministru al Ungariei.

Dragoș Damian