Conservatorismul este mai mult decât o ideologie politică și socială ce promovează instituțiile și practicile sociale tradiționale în contextul culturii și civilizației. Putem spune că este o stare de spirit a unui imbold național lăuntric, tainic și multisecular. Printre principalele elemente ale conservatorismului se numără tradiția, ierarhia, libertatea, autoritatea și dreptul la proprietate, la care aș adăuga dreapta credință și dorința înnoirii fără renunțare la sufletul național. Prin conservatorism se prezervă o istorie milenară într-o haină modernă și adaptată pe caracterul unei națiuni. Consider că astăzi într-o lume atomizată, alterată și desacralizată conservatorismul este tot mai actual și reprezintă o garanție a unei modernizări organice fără pierderea caracterului spiritual. Actualitatea conservatorismului constă tocmai în opoziția la degradarea și atomizarea societății de astăzi, în care s-au pierdut reperele și direcția. Conservatorismul reprezintă un apel identitar spre o resurecție a valorilor ce-și au rădăcini în arhetipul spiritual și cultural românesc într-o lume bulversată de valurile unor schimbări nivelatoare și incongruente. La baza crizei de astăzi stă tocmai pierderea valorilor și a reperelor identitare, precum și atacul juridic organizat la adresa memoriei colective românești. Societatea românească nu poate exista și nu se poate coagula social-economic și politic fără factorii care stau la baza conservatorismului: familia, tradiția, religia, loialitatea, memoria, libertatea și autoritatea.
Din păcate, în ultimii ani valorile funciare ale societății românești au fost diluate intenționat de către un regim politic, care dorește ștergerea identității românești prin acte și acțiuni politice și legislative, doar pentru a reuși să-și păstreze influența autoritară și discreționară cu sprijinul unor mari puteri și instituții străine de interesul național. Puterea actuală ce-și are rădăcinile politico-ideologice în sistemul politic de dinainte de 1989, cu inserții ideologice neo-marxiste ale Școlii de la Frankfurt, dorește să conducă nu o națiune sau un popor demn de trecutul și valorile sale, ci o populație fără memorie și identitate, fără rădăcini și crez. Sistemul corupt construiește o societate fără libertate în stil orwelliană, doar pentru a-și păstra privilegiile de castă. Asistăm de fapt la o ”mancurtizare” (sovietism – ștergere a memoriei) deliberată a poporului român de către o putere care nu dorește să conducă o națiune de cetățeni liberi, ci o populație docilă de consumatori, care să răspundă pavlovian la interesele și voința de dominație a unei supra-caste politice de privilegiați. În acest punct terminus degradat și totalitar a ajuns poporul român astăzi datorită regimului neo-totalitar, în care se încercă ștergerea lui ca națiune liberă, iubitoare de democrație și independentă. Legislația puterii împotriva libertății de exprimare reprezintă un instrument de control și dominare a poporului român pentru a nu se revolta împotriva abuzurilor de tot felul la care este supus. Susțin cu tărie că este foarte actuală și necesară crearea unei platforme civico-politice conservatoare pentru a reda poporului român instrumentul cu care să lupte legal și democratic pentru recuperarea și restaurarea în societatea noastră a valorilor ancestrale, a crezului și libertății. Un popor fără libertate nu poate fi națiune, ci doar o populație subjugată. Restaurarea demnității poporului român în cadrele sale valorice stabilite la începutul epocii moderne, de la 1821, 1848, 1859 și de la Lascăr Catargiu și Mihai Eminescu încoace reprezintă o datorie morală de salvgardare a interesului național și a unității teritoriale.Din păcate, în ultimii ani partidele suveraniste nu au reușit să se ridice la înălțimea momentului și cerințelor de restaurare a identității, libertății și memoriei colective, precum și de reformare și eliberare a societății de sub dictatura unui sistem corupt, ineficient și extrem de supus față de interesele străine potrivnice ideii și suveranității naționale.
Anumiți lideri suveraniști nu au înțeles că reforma și eliberarea societății românești de sub caracatița sistemului corupt, nu se face doar prin acțiuni și instrumente politice, multe dintre acestea total asemănătoare cu ale partidelor sistemului: cumpărarea în stil fanariot a demnităților și funcțiilor publice, concubinajul cu oamenii de afaceri corupți și clientelari sistemului, obediența față de puteri străine și protejarea sistemului pensiilor speciale care au capturat statul. Cei care și-au spus suveraniști nu au înțeles nimic din ce se întâmplă în lumea de azi, că războiul pentru renașterea și reforma României nu este doar unul politic și economic clientelar, ci o autentică resurecție culturală. Poporul trebuie pregătit și educat în maniera lui Spiru Haret și cu instrumentele filosofice noiciene sau eliadiene pentru a accepta, promova și îmbunătății provocările modernității fără a ne pierde identitatea într-o lume a alterității excesive și de a prospera astfel ca o națiune demnă, bogată, liberă și conștientă de valorile și menirea noastră pe pământ. Tocmai apariția unei platforme civico-conservatoare înseamnă că societatea românească a ajuns la maturitatea necesității schimbării paradigmei pentru reformarea reală a unei a societății bazată doar pe meritocrație și pe pilonii valorilor identitare și ale libertății așa cum le-am primit moștenire de la Mihai Eminescu. Teoria ”formelor fără fond” a lui Titu Maiorescu este foarte actuală astăzi. Să construim forme noi, pe piloni vechi și solizi, pentru o Românie modernă, demnă, liberă și integrată adevăratelor valori naționale și europene. Să ne recăpătăm identitatea valorii și importanței noastre istorice și să ne ridicăm privirea de jos înspre cer pentru a reforma societatea și a face din România o țară demnă și respectată în lume. Intelectualii valoroși ai țării trebuie să fie parte a schimbării paradigmei prin conservatori. Platforma civico-conservatoare poate scoate poporul din letargie și țara din blocajul instituțional corupt de azi. Conservatorii contemporani duc mai departe crezul înaintașilor și doctrina culturală, morală și social-economică a lui Mihai Eminescu. Platforma conservatoare în prezent este ”partidul lui Mihai Eminescu”. Conservatorismul renaște, astfel, ca o atitudine politică, morală şi filozofică care promovează instituții, valori şi practici tradiționale care s-au dezvoltat organic, susținând stabilitatea şi continuitatea socială într-o Românie sfâșiată de crize nesfârșite. Conservatorismul este ieșirea societății din schizofrenia social-politică de astăzi. Este medicamentul care va vindeca România. Prin schimbarea paradigmei pe principii solide, unele născute în arhetip, iar altele din cer, românii își vor regăsi speranța într-un proiect civic-cultural și politic coagulat pe caractere și meritocrație, într-o societate liberă și demnă, în care nu numai banul contează sau supunerea față de algoritmii puterilor străine de sentimentul național. Schimbarea la față a țării începe prin reîntoarcerea la izvoarele limpezi ale libertății, la apa vie a credinței morale și la rădăcinile identitare, care vor crea premisele renașterii naționale într-o Românie liberă, autentic democrată, demnă și prosperă. Reforma României moderne trebuie să înceapă de la principii și caractere. Și eu sunt urmașul lui Mihai Eminescu!
Ionuț Țene