Distribuie articolul

Controalele ITM Cluj din 2025 au scos la iveală nereguli grave pe șantiere, de la muncă fără forme legale până la încălcări ale normelor de securitate.

În perioada martie–decembrie 2025, ITM Cluj a derulat, în cadrul unei campanii naționale, acțiuni de control privind respectarea legislației referitoare la încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă, la angajatorii care activează în domeniile „construcții clădiri”, „lucrări de geniu civil” și „lucrări speciale de construcții”. Campania face parte din Programul de acțiuni al Inspecției Muncii pentru anul 2025.

Pe parcursul acesteia, ITM Cluj a efectuat controale la 255 de angajatori din județ, aplicând sancțiuni contravenționale în valoare totală de 1.330.100 lei, atât în domeniul relațiilor de muncă, cât și în cel al securității și sănătății în muncă.

Descoperiți mai multe
Cărți despre istoria Clujului
Consultanță imobiliară
Știri externe
Servicii de publicitate online
Anunțuri publicitare locale
Știri sportive Cluj
Cursuri de limba română
Servicii de traducere
Cluj
Abonament ziar

Domeniul relațiilor de muncă

– 25 de societăți comerciale au fost sancționate cu suma totală de 1.100.000 lei, fiind depistate 55 de persoane care desfășurau activitate fără contract individual de muncă.

– La 13 societăți comerciale s-au aplicat amenzi însumând 28.500 lei pentru neorganizarea evidenței orelor lucrate, inclusiv lipsa consemnării zilnice a orelor de începere și de sfârșit ale programului fiecărui salariat.

– 12 societăți comerciale au primit amenzi în valoare totală de 53.600 lei pentru: neeliberarea adeverințelor de vechime, lipsa contractelor de muncă la locul de desfășurare a activității, precum și pentru netransmiterea în termen legal a elementelor contractuale în sistemul electronic Revisal.

Domeniul securității și sănătății în muncă

În acest domeniu au fost aplicate 37 de amenzi, totalizând 148.000 lei.

În cazurile în care inspectorii au identificat pericole grave și iminente, s-a dispus sistarea activității: astfel, a fost oprită activitatea unei societăți comerciale, a 6 locuri de muncă și a 8 echipamente de muncă.

Principalele deficiențe constatate

  • Lipsa instruirii periodice sau inițiale pentru muncitori,  în privința riscurilor specifice.
  • Necunoașterea procedurilor de utilizare a echipamentelor de lucru sau a celor de protecție.
  • Utilizarea inadecvată sau neconformă a EPP, cum ar fi: căști de protecție, mănuși, ochelari, veste reflectorizante, bocanci cu protecție etc.
  • Lipsa disponibilității EPP pentru toți muncitorii.
  • Schele montate incorect sau utilizarea materialelor defecte.
  • Lipsa balustradelor de protecție, plaselor de siguranță sau a punctelor de ancorare pentru echipamentele anti-cădere.
  • Neglijarea utilizării hamurilor de siguranță.
  • Lipsa inspecțiilor periodice și a întreținerii schelelor.
  • Cabluri electrice expuse sau deteriorate.
  • Lucrări electrice efectuate de personal necalificat.
  • Lipsa protecției la contactul cu sursele de curent.
  • Utilizarea utilajelor fără autorizare sau instruire specifică.
  • Lipsa protecțiilor mecanice pentru mașini și unelte.
  • Defecțiuni tehnice sau întreținerea insuficientă a utilajelor.
  • Lipsa unui plan de securitate și sănătate adecvat pentru șantier.
  • Neglijarea analizei riscurilor pentru fiecare etapă a construcției.
  • Coordonarea inadecvată între subcontractori și echipe.

“Având în vedere faptul ca numărul de evenimente înregistrate (accidente de muncă, incidente de securitate, întârzieri cauzate de nerespectarea normelor) a scăzut în județul Cluj (105 în 2025 față de 114 în 2024) , arată că măsurile promovate prin campanie (de exemplu: instruiri, controale mai frecvente, creșterea conformității) au avut un efect pozitiv. Instruirea lucrătorilor și purtarea echipamentului individual de protecție au avut un impact semnificativ asupra siguranței în construcții, însă succesul deplin necesită un efort constant pentru eliminarea lacunelor și pentru adaptarea la nevoile din teren. Creșterea continuă a gradului de conștientizare, monitorizarea riguroasă și sprijinul angajatorilor sunt esențiale pentru a reduce incidentele și pentru a asigura un mediu de lucru sigur. Putem menționa faptul ca bunele practici identificate la nivel de județ demonstrează o orientare spre inovație, siguranță și sustenabilitate în construcții. – fa-mi te rog o reformulare, dar sa pastrezi cifrele, datele”, a transmis ITM Cluj.

NapocaNews

Susțineți NapocaNews.ro

Într-o lume care cenzurează site-urile de editoriale și știri alternative ca NapocaNews.ro, vă rog să ne sprijiniți financiar printr-o donație pentru informații adevărate și pe românește.

Puteți face o donație prin transfer bancar:

Fundația Culturală Sarmisegetuza - Cluj
(proprietar NapocaNews.ro)
Cont IBAN: RO85BRDE130SV27532721300


👉 Preferi să donezi rapid online?

Poți sprijini NapocaNews.ro imediat folosind PayPal: