Distribuie articolul

Ediţia din acest an a TIFF a lansat clujenilor o provocare: salvarea unui loc aflat într-o stare deplorabilă şi redarea acestuia spaţiului public.

Până când am ajuns prima oară la aşa numitul Depozit de filme de pe strada Maiakovski, prin iunie 2013, nu aş fi crezut că în Cluj sunt spaţii lăsate în paragină în aşa hal. În curte am intrat printr-o spărtură în gard şi m-am apropiat uluită de ce vedeam. O clădire în paragină, cu inscripţia Partidul Comunist Român pe acoperiş, era înghiţită de o mare neagră de peliculă.

Nu ştiam atunci nimic despre clădire, cui aparţine, ce a fost acolo. Ulterior am aflat că fusese până în 2004, când s-a desfiinţat, un punct de lucru al RADEF RomâniaFilm. „Depozitul şi clădirile anexă, datând din anii ’60 ai secolului trecut, unde îşi avea sediul Oficiul Teritorial de Difuzare a Filmelor Cluj din str. Maiakovski, a asigurat fondul de copii filme destinat programării şi difuzării la circa 150 cinematografe administrate de fostele întreprinderi cinematografice judeţene din zona Transilvania (Cluj, Alba, Bistriţa, Braşov, Covasna, Harghita, Maramureş, Mureş, Satu-Mare, Sălaj şi Sibiu). (sursa: http://www.cinemarx.ro)

DSCN1962

În 2014, la zece ani după lăsarea în paragină a Depozitului de filme, organizatorii TIFF şi-au propus să îl reactiveze ca spaţiu decent, capabil să găzduiască diverse evenimente.

Duminică, 19 septembrie a avut loc prima activitate mai amplă, după o muncă de igienizare şi salubrizare a spaţiului care a durat câteva luni. Totul a fost posibil datorită unei campanii de strângere de fonduri lansată la TIFF anul acesta.

“N-aş vrea să o numim deschidere oficială pentru că eu cred că deschiderea oficială aţi făcut-o voi venind într-un număr atât de mare, chiar nu mă aşteptam. Am ajuns să facem acest lucru pentru că anul acesta în luna martie noi am iniţiat campania “Salvaţi marele ecran”. Este o campanie care se referă la a salva sălile de cinema din România, pentru că România a avut în ’90, aproape 300 de săli de cinema şi astăzi mai are aproape 25 de săli funcţionale. Sunt foarte multe oraşe care n-au săli de cinema, foarte multe cartiere care n-au acces la filme. Clujul se pare este un exemplu mai norocos, avem destul de multe săli de cinema, însă ne-am dat seama că avem acest Depozit de film care este un spaţiu care reprezintă foarte mult pentru ceea ce a însemnat cinematografia înainte de ’89 şi pentru ce a însemnat filmul pe peliculă. Acest loc era înainte de ’89 hub-ul cinematografiei din Transilvania. Aici veneau toate filmele, erau trimise în toate oraşele, se cenzurau, se păstrau. În cadrul campaniei am reuşit să strângem de la clujeni aproximativ 2400 de euro iar 7000 euro am primit din partea Unicredit Ţiriac Bank.” a spus Cristian Hordilă, manager TIFF.

DSCN1986

Se doreşte ca spaţiul acesta să existe ca un bun public pentru oricine are o idee sau iniţiativă de eveniment, nu există pretenţii financiare din partea nimănui, vrem să îl ţinem viu până reuşeşte Primăria să îl ia de la Ministerul Culturii să demoleze şi să facă aici primul muzeu al cinematografiei din România, a mai menţionat Cristian Hordilă.

Au fost invitate cinci doamne angajate ale RADEF care au muncit în acest spaţiu vreme de aproape 30 de ani să povestească despre activitatea desfăşurată aici. În prezentarea celor 5 doamne, Cristian Hordilă a spus: “Aici se lucra cu foarte mult ataşament faţă de film, de ideea de cinema şi cumva momentul e emoționant şi pentru ele pentru că nu s-au mai văzut de aproape 20 de ani în formula aceasta.” Anitinia Bolog, Constantina Chiorean, Ana Zehra, Mariana Cucuruan şi Bianca Oprean şi-au amintit şi ne-au povestit cu drag şi nostalgie despre acele vremuri.

Alina Maria Iuga