Ca urmare a conferintei de presa sustinuta de doamna Ministru Mihaila Ioana, Institutul Clinic de Urologie și Transplant Renal (ICUTR) Cluj-Napoca aduce urmatoarele clarificari:

Afirmatia ca proprietarul cladirii, unde isi desfasoara activitatea ICUTR, este in proprietatea UMF Cluj este inexata. Mentionam ca institutul detine in mod legal o cota parte din aceasta cladire si terenul aferen, conform Hotararii de Guvern in baza careia a fost infiintat ICUTR.

Legat de afirmatia privind suplimentarea cu 30.000 de lei a contractului cu Casa de Asigurari de Sanatate incepand cu luna iunie, facem urmatoarea precizarea ca in cursul anului 2020, ICUTR a avut diminuata cu 30.000 de lei, lunar, valoarea acestui contract.

Privitor la asa numita dubla decontare, am solicitat ca plata personalului medical implicat doar in activitatea de transplant, sa fie realizata din fondurile programului de transplant si nu din fondurile CNAS asa cum se intampla in prezent. In fapt am cerut tocmai evitarea dublei decontari.

Privitor la reacreditarea activitatii de transplant intr-o ipotetica noua structura, mentionam ca de la momentul constituirii dosarului complet, sunt necesare minim 90 de zile pentru obtinerea reacreditarii precum si reluarea procedurilor de reacreditare europeana a laboratorului de imunologie, indispensabila pentru acreditarea activitatii de transplant.

Comasarea ICUTR cu Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Cluj-Napoca, nu rezolva problema spatiului, noua structura ramanand in exact acelasi spatiu, cu exact aceleasi probleme de securitate la incendiu.

Asa numita crestere a valorii contractului cu CAS este rezultatul cresterii indicatorilor de performanta fata de anul 2018: ICM de la 1,55 la 1,73, DMS de la 4,5 zile pe spitalizare la 3 zile pe spitalizare. ICUTR ar fi putut beneficia de aceasta majorare a fondurilor inca din anul 2019, fapt care nu s-a intamplat din motive care tin de ordonatorii de credite.

ICUTR nu a beneficiat de sumele la care ar fi fost indreptatit in cursul ultimilor doi ani. Din acest motiv, am facut demersurile cuvenite pentru a solicita in mod legal compensarea acestui deficit care nu ne este imputabil.

Legat de afirmatia ca utlizarea in comun a laboratoarelor ar fi benefica, va precizam urmatoarele: institutul detine laborator de imunologie acreditat european, esential activitatii de transplant, care realizeaza si analize biochimice in regie proprie. In mod exceptional, pe baza unor contracte de prestari servicii ICUTR efectueaza analize in mai multe unitati sanitare.

Legat de lipsa de colaborare intre cele doua institutii, precizam ca ICUTR a formulat obiectiuni la protocolul de colaborare privind securitatea in munca si la incendiu.

Pana in prezent, nu am primit nici un raspuns din partea Spitalului Clinic Judetean. De asemenea, ICUTR, a solicitat, tocmai in ideea de a exista o colaborare intre cele doua institutii, am solicitat instituirea in comun a Serviciului Privat de Securitate la Incendiu, conform OMAI 75/2019. Am primit un acord de principiu pe aceasta problema. Aceste aspecte demonstreaza colaborarea existenta intre cele doua institutii.

Referitor la evacuarea pacientilor in caz de incendiu, acea comunicare cu sectia Chirurgie II se realizeaza prin intermendiul unei usi care se deschide automat in caz de declansare a alarmei la incendiu. Din acest punct de vedere, comasarea celor doua institutii va lasa ICUTR in exact aceeasi locatie, fara a rezolva problemele de fond, relocarea in noul Centru Integrat de Transplant fiind singura solutie viabila.

Din toate cele expuse, avand in vedere ca ICUTR este perfect sustenabil financiar, pe baza indicilor de performanta si fara arierate in acest moment, asa cum a recunoscut si doamna ministru, nu am identificat nici un motiv de oportunitate privind comasarea propusa.

Radu Ștefan