CJUE și-a respins, de asemenea, competența în cazul legat de Schengen, potrivit hotărârii publicate pe portalul său oficial.
În luna februarie, Eugen Tomac a făcut cunoscută intenția sa de a iniția o acțiune în anulare la CJUE împotriva intrării României la spațiul de liberă circulație.
Conform precedentelor legate de admisibilitatea acțiunilor în anulare, se consideră acte susceptibile de a fi contestate, în conformitate cu articolul 263 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE), actele care stabilesc în mod definitiv poziția unei instituții după finalizarea unei proceduri administrative și care au ca rezultat producerea unor efecte de drept obligatorii.
În plus, finalizarea proceselor de evaluare a criteriilor de aderare la spațiul Schengen, care a fost deja efectuată în cazul României în 2011, reprezintă doar o fază inițială a procedurii.
Acest proces trebuie să fie urmat de o consultare a Parlamentului European. Și, ulterior, de o decizie a Consiliului Uniunii Europene privind aplicarea completă a regulamentelor acquis-ului Schengen în România.
Pe lângă aceste aspecte, este important de subliniat că o astfel de decizie nu poate fi adoptată decât în urma unei consensuale unanime din partea statelor membre în cadrul Consiliului Uniunii Europene UE.
De asemenea, realizarea etapelor premergătoare procedurii nu implică faptul că Consiliul European nu ar trebui să adopte, în unanimitate, o decizie ulterioară. Această decizie nu este supusă unui termen limită specific, conform indicațiilor.
Prin urmare, respingerea proiectului care a fost supus la votul Consiliului de Justiție și Afaceri Interne (JAI) în data de 8 decembrie 2022 nu poate fi considerată un act care poate fi contestat în conformitate cu articolul 263 din TFUE.
CJUE a concluzionat astfel că acțiunea inițiată de Eugen Tomac este „vădit inadmisibilă”.
NapocaNews